image1 image2 image3

Z okazji Dnia Kobiet

Z życzeniami samych szczęśliwych chwil udostępniam wszystkim zainteresowanym Paniom rozdział książki, nad którą pracuję. To trzy proste ćwiczenia, które mogą zmienić nasze życie na lepsze, radośniejsze i bardziej owocne.

 Detoksykacja

Zastawiam się dlaczego tak wiele kobiet ma poczucie, że nie są kochane tak, jak tego potrzebują. Że nie są szanowane, że ich zdanie jest lekceważone, a uwagi przechodzą bez echa.   Jak możemy sprawić, by mężczyźni (i nie tylko oni) nas akceptowali i kochali? Trzeba ich tego nauczyć, dając im dobry przykład. Jeśli chcesz być kochana, musisz najpierw sama siebie pokochać.

Mam wrażenie, że współczesne kobiety wpadły w zamknięty krąg toksycznego myślenia. Nie akceptują siebie, ponieważ nie akceptują swojej kobiecości. Nie potrafią zaakceptować kobiecości, ponieważ nie są w stanie zaakceptować siebie. Nie potrafią dobrze o sobie myśleć, dobrze o sobie mówić i dobrze się traktować. Jak uciec z takiej pułapki? Trzeba uwolnić się od toksycznego myślenia. Od trucizny, która wsączyła się w nasze życie duchowe, w relacje małżeńskie, rodzinne, przyjacielskie i społeczne.

Musisz mieć poczucie własnej godności, aby każdy widział, że ma do czynienia z osobą godną miłości i szacunku. Moja babcia góralka mawiała: Szanuj się dziewczyno, szanuj, bo jak ty się nie uszanujesz, to kto ciebie uszanuje? To dotyczy także miłości.

Musimy najpierw same siebie traktować tak, jak pragniemy być traktowane przez innych. Dopiero potem możemy liczyć na drugiego człowieka. Może nie wydaje się to sprawiedliwe, ale tak właśnie często bywa. Źle o sobie myśląc, źle o sobie mówiąc, albo źle siebie traktując gotujemy sobie ciężki los… Na dodatek zatruwamy tym inne kobiety – szczególnie córki.

Nie bądźmy dla siebie wrogami! Bądźmy dla siebie najlepszymi przyjaciółkami, a zyskamy radość życia i miłość mężczyzn. Ponieważ dobrze o sobie myśląc, mówiąc i dobrze się traktując zmieniamy nie tylko siebie ale i nasze otoczenie. 

Zarażajmy więc miłością i radością życia, nawet jeśli początkowo będzie to dla nas trudne i może się wydawać sztuczne. Zastosujmy „detoks” w myśleniu o sobie i relacjach.  To nie jest kwestia „naturalności” tylko przyzwyczajenia. To co nam weszło w nawyk wydaje się łatwe i naturalne. Same wybierzmy więc nasze nawyki. Podobno wystarczy 6 tygodni by wyrobić sobie nawyk.

Jeśli zauważysz w sobie toksyczne myślenie na swój temat-zacznij „detoks” od dziś. To ostatnio bardzo modne słowo, więc zabawnie, ale i pożytecznie będzie zastosować je w odniesieniu do życia codziennego.

 Ćwiczenie 1 – Detoksykacja myślenia:

  1.  Wypisz 10 swoich zalet
  2.  Wypisz 10 swoich wad
  3.  Pomyśl, która lista była dla ciebie łatwiejsza do wykonania? Jeśli łatwiej dostrzegasz swoje wady niż zalety, to oznacza, że zazwyczaj źle o sobie myślisz.
  4.   Powieś listę twoich zalet w miejscu na które często spoglądasz. Za każdym razem, gdy na nią spojrzysz, odczytaj jedną zaletę w formie: „Jestem wyrozumiała. Super!” i uśmiechnij się do siebie. 

Ćwiczenie 2 – Detoksykacja mówienia:

1.      Pomyśl, jakie informacje na swój temat przekazałaś innym (w formie wypowiedzi) w ostatnim tygodniu – odnośnie swojego wyglądu, charakteru, umiejętności, stroju, możliwości itp.

    •    Ile z tych wypowiedzi było pozytywnych?
    •     Ile było negatywnych?

2.      Pomyśl, jaki obraz twojej osoby wyłania się z twoich własnych wypowiedzi na swój temat? Jeśli zły – musisz to zrównoważyć.

a.       Naucz się mówić o sobie dobre rzeczy równie łatwo, jak mówisz te złe.

b.      Gdy kusi cię powiedzieć o sobie coś złego – ugryź się w język. Nie musisz informować całego świata, że masz nadwagę, za każdym razem jak ci to przyjdzie do głowy. To praktyka która rozmówcę wprawia w zakłopotanie, a do tego nieubłaganie kieruje uwagę  również na wady rozmówcy. W ten sposób niechcący uczysz swoje koleżanki, córki, wychowanki – koncentrowania się na swoich mankamentach.

3.      Codziennie przez 6 tygodni, przynajmniej 1 raz powiedz „mimochodem” coś dobrego na swój temat przy innej osobie. Na przykład: „ Całkiem nieźle dzisiaj wyglądam”; „ Poradziłam sobie z tą sprawą naprawdę dobrze!”; „Wykazałam dzisiaj nadzwyczajne opanowanie.” ; „Jestem cierpliwa, a cierpliwość, to zaleta.” ; „Ta sałatka wyszła mi niebiańsko!”. Jeśli to dla ciebie trudne – wypisz kilka prawdziwych zdań o sobie na kartce i noś w kieszeni. Wybierz rano jedno zdanie i przy pierwszej okazji „wykrztuś je” z siebie przy kimś bliskim – nawet jeśli uważasz, że to jest sztuczne, kuriozalne i niepotrzebne. To jest potrzebne i tobie i twoim rozmówcom. Szczególnie jeśli słuchają cię twoje dzieci. Uczysz ich w ten sposób pozytywnego podejścia do samych siebie, nie tylko do ciebie.

          Ćwiczenie 3 – Detoksykacja relacji z sobą

  1.  Zrób sobie małą przyjemność 1 raz dziennie przez 6 tygodni. Na przykład – wypij kawę w ulubionej filiżance, kup sama sobie kwiatek, poczytaj ulubioną książkę, ugotuj ulubioną potrawę, weź kąpiel w pianie, ubierz się w najlepszą sukienkę mimo, że idziesz tylko do sklepu itp. Poświęć trochę czasu i wysiłku – dla samej siebie.
  2.    Jeśli coś zrobiłaś dobrze, zauważ to – pochwal się przed sobą.
  3.   Jeśli coś ci nie wyszło, zauważ to – pociesz się i dodaj sobie otuchy!

      Jeśli się obawiasz, że nie dasz sobie z czymś rady – uwierz, że nie musisz tego robić własnymi siłami. Jeśli jesteś wierząca – pamiętaj, że Bóg zawsze wspiera nas swoją Mocą i współdziała z nami dla naszego dobra. Masz także swojego Anioła – skorzystaj z jego pomocy. Wystarczy poprosić…

 

Bądź dobra dla siebie nie tylko przez 6 tygodni, nie tylko raz dziennie…

 

Jeśli udało ci się nawiązać dobrą relację ze sobą, pora na kolejny krok. Zabierz się za detoks relacji z innymi. Z mężem jeśli jesteś zamężna, z dziećmi, ale także z rodzicami, przyjaciółmi, znajomymi z pracy. 

Jak to zrobić?

·         Doceń rzeczywiste zalety drugiego człowieka, zamiast wymuszać na nim zachowania obce jego temperamentowi i naturze.

·         Nie buduj relacji na podstawie wyobrażeń o idealnej osobie.

·         Staraj się dostrzegać mocne i słabe punkty każdego człowieka  i na tej podstawie wspólnie układaj życie małżeńskie, rodzinne, zawodowe.

·         Nie bój się podjęcia współpracy i współodpowiedzialności.

·         Możesz wykonać te same ćwiczenia dotyczące myślenia, mówienia i traktowania – tym razem w odniesieniu do dowolnej osoby – oczywiście z uwzględnieniem specyfiki relacji.

 Zastosowanie „detoksu” w myśleniu, mówieniu i postępowaniu wobec siebie i wobec drugiej osoby jest warunkiem dobrej relacji (szczególnie w małżeństwie) oraz jedynym sposobem na wychowanie dzieci nie obciążonych kompleksami i ranami. Nie pozwólmy, żeby nadmierny krytycyzm, przerośnięta ambicja i lęk odbierały nam oraz naszym bliskim radość życia i szacunek do siebie. 


Beata Kołodziej "Świat kobiety"

 

Czytamy Bajki

Zapraszam do polubienia witryny Czytamy Bajki na portalu Facebook. Witryna promuje czytanie dzieciom oraz bajkowy kanał na YouTube, na którym będzie można posłuchać bajek czytanych przez animowane postacie. Tutaj można także obejrzeć filmy nadesłane na Konkurs Czytelniczy Książka- przyjaciel prawdziwy.

"Szymek i Pan Jezus" - WERSJA AUDIO!

Gotowe są już słuchowiska biblijne oparte na motywach książki Szymek i Pan Jezus -na ścieżkach Ewangelii. Zapraszamy do posłuchania. Czyta Paweł Królikowski. 

ZOBACZ

Uruchomienie nowej witryny

Witam na nowej odsłonie mojej strony internetowej! Mam nadzieję, że bardziej nowoczesna i przejrzysta forma ułatwi dostęp do wszystkich potrzebnych informacji. W zakładkach zamieszczone są strony internetowe, które wiążą się moją działalnością. Zapraszam do kontaktowania się ze mną drogą mailową - odpisuję na wszystkie wiadomości. Pozdrawiam małych i dużych czytelników oraz gości.

Beata Kołodziej

 

2015  Beata Kołodziej - bajki i książki dla dzieci,   globbers joomla templates